Роль суддівської освіти у подоланні Ґендерних стереотипів

 ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)

Тетяна ФУЛЕЙ, 

начальник відділу науково-методичного забезпечення підготовки суддівського корпусу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук

 

роль суддівської освіти у подоланні Ґендерних стереотипів

 

У статті акцентується увага на основних цілях освіти, а також її впливі на формування системи цінностей, зокрема, через «прихований навчальний план», що продовжує відтворювати ґендерні стереотипи. Підкреслюється роль суддівської освіти у впровадженні принципу ґендерної рівності та необхідність ретельного підходу до формування навчальних планів і програм, а також нових методів навчання. На підставі вимог, закріплених у Концепції національних стандартів суддівської освіти, розкриваються підходи Національної школи суддів України до подолання ґендерних стереотипів, а саме: через включення ґендерних аспектів у якості складової «соціального контексту» правосуддя до навчальних курсів, де це є доречним (таких як «Управління залою судового засідання»), а також розробку окремих курсів (тренінгів) з питань ґендерної рівності. Розкриваються навчальні цілі, очікувані результати, структура, методика викладання та особливості навчального курсу (у формі тренінгу) «Забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у трудових правовідносинах та відносинах у сфері зайнятості».

 

Ключові слова: ґендер, ґендерна рівність, ґендерні стереотипи, суддівська освіта, суддівські навички, прихований навчальний план.

 

References

The concept of national standards of judicial education, approved by the Scientific and Methodological Council of the NSSU (Minutes of 23.12.2014 № 5). URL: http://www.nsj.gov.ua/ua/about/symbols/.[ukr.]

Council of Europe Gender Equality Strategy, 2014-2017. P. 9–10. URL: http://www.coe.int/en/web/kyiv.[engl.]

On approval of the Concept of the State Program for Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men for the Period up to 2016: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 21, 2012 № 1002-r. Official Gazette of Ukraine. 2012. № 93. p. 194, p. 3796.[ukr.]

Kovalenko Y. P. Gender stereotypes as an integral attribute of everyday thinking. Social technologies: current issues of theory and practice. 2013. Vip. 59–60. Pp. 51–58. [ukr.]

Tkalych M. G., Zinchenko T. P. Typology of gender stereotypes of personality. Problems of modern psychology. 2013. № 2. S. 47–52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2013_2_11 [ukr.]

Gender Equality Strategy 2014-2017 / Council of Europe URL: https://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/equality/02_GenderEqualityProgramme/Gender_Equality_Strategy_Ukrainian_Copy.pdf  [ukr.]

Combating Gender Stereotypes In and Through Education. Report of the 2nd Conference of the Council of Europe National Focal Points on Gender Equality. Helsinki, 9-10 October 2014. Р. 6. URL: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680590fe5 [engl.]

The Judge’s Book. Second Edition. National Conference of State Trial Judges of the Judicial Administration Devision of the American Bar Association and the National Judicial College (1994). Under edition of the Hon. Alfred J. Di Bona, Jr. P. 46.[engl.]

Filin G. I. Gender dimension of modern military education. Gilea: Science. herald. 2013. P. 5. URL: from the domain irbis-nbuv.gov.ua. [ukr.]

Jackson, P. W. Life in Classroom. N.Y. : Holt, Rinehartand Winston, 1968. 180 p.[engl.]

Yarskaya-Smirnova E. Gender inequality in education: the concept of a hidden curriculum. Gender research. 2000. № 5. p. 295–301.[russ.]

Yarskaya-Smirnova E. Gender socialization in the education system: a hidden curriculum. URL: https://alternativepedagogy.wordpress.com/2011/06/12/sup/. [russ.]

Fundamentals of gender theory: textbook. way. / ed. Board: V. P. Ageeva, Dr. Philol. science, professor; L. S. Kobelyanska, Ph.D. philos. Sciences, Associate Professor; M. M. Skorik, Ph.D. philos. Science. K .: "KIS", 2004. 536 p.[ukr.]

Hall, R. M., Sandler B. R. The classroom climate: a chilly one for women? Washington, D.C.: Association of American Colleges, Project on the Status and Education of Women, 1982. 160 p. [russ.]

Fuley T. I. Application of the practice of the European Court of Human Rights in the administration of justice: scientific method. way. 2nd type. corrected, supplemented. K., 2015. 208 p.[ukr.]

Fuley T. I. Application of the practice of the European Court of Human Rights in administrative proceedings: scientific method. way. for judges. 2nd type. corrected, supplemented. K., 2015. 128 p. [ukr.]

Hristova G. Educational course "Court consideration of cases related to domestic violence": a method. way. / avt.-uporyad. G. Hristova. K .: LLC "Company" VAITE ", 2011. 86 p. URL: http://www.nsj.gov.ua/files/documents/002.pdf. [ukr.]

Evsyukova M. V., Hristova G. O., Shapovalova O. A. and others. Judicial review of cases related to domestic violence in Ukraine: problems of compliance with international standards and ways to improve: scientific practice. way. / за заг. ed. O. A. Shapovalova, S. O. Pavlysh. K.: Vaite Company LLC, 2011. 196 p. URL: http://www.nsj.gov.ua/files/documents/001.pdf. [ukr.]

Fuley T. I. Fundamentals of gender equality: teaching method. way. for judges. K: Tyutyukin, 2010. - 240 p. [ukr.]

 Human development in Ukraine: minimization of social risks: monograph) /           ed. E. M .Libanova. K .: Institute of Demography and Social Research. M. V. Ptukhy of the National Academy of Sciences of Ukraine, State Statistics Committee of Ukraine, 2010. 496 p. [ukr.]

Fuley T. I. Fundamentals of gender equality: teaching method. way. for teachers (coaches). K .: Tyutyukin, 2010. 112 p. [ukr.]

Judgment of the European Court of Human Rights in the case of Konstantin Markin v. Russia [Grand Chamber] of 22 March 2012, application № 30078/06.[engl.]