БУЛІНГ: ПРАВОВІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

УДК 343:340.65                                                                                                                                                                ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)

DOI 10.37566/2707-6849-2020-3(32)-10

 

Катерина КАТЕРИНЧУК, 

професор кафедри приватного та   публічного права навчально-наукового інституту права 
та сучасних технологій навчання   
Київського національного університету технологій та дизайну
, доктор юридичних наук, доцент

 

Ольга МАЦЮК, 

студенткаНавчально-наукового гуманітарного інституту

Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського 

 

БУЛІНГ: ПРАВОВІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

 

У статті проаналізовано правові та соціально-психологічні аспекти булінгу для подальшого запобігання та вдосконалення методів протидії цьому явищу. Серед напрямів розв’язання  проблеми є розроблення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Важливим є виховання з самого дитинства. Вже у підлітковому віці дитина має знати, що за протиправні дії вона може бути притягнута до кримінальної або адміністративної відповідальності. Булінг – це насильство, тому потрібно обов’язково проводити правопросвітницьку роботу. Не можна ігнорувати цю проблему, адже це може призвести до непоправних наслідків та скалічити життя не однієї людини. Автори зазначають, що викорінити булінг неможливо, але звести випадки до мінімуму можна.

Ключові слова: булінг, учасники освітнього процесу, насильство, шкільна агресія, профілактика, запобігання, правопорушення.

 

References

Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. Wiley, 1993. 215 p [engl.]

Alekseenko T.  Phenomena of mobbing and bullying in the relationships between the individual and the community. Education management. 2019. №4 (412). Pp. 46–53.[russ.]

Paduchak O. Bullying: myths and reality. URL: https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/buling-mify-ta-realnist/ [ukr.]

Myskevych T. Regulation of the problem of bullying at the legislative level: the first steps of Ukraine and world experience. Public opinion on law-making process. 2019. №1 (166). Pp. 18–22. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/dumka/2019/1.pdf. [ukr.]

 On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine about Countering Bullying (Harassment): the Law of Ukraine. Information of the Verkhovna Rada. 2019. №5. Art. 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#n8 [ukr.]

Pazychuk A.  221 Administrative report on harassment in six months. ZMINA Human Rights Center. ZMINA. 2019. 30.07. URL: https://zmina.info/articles/pivroku_borotbi_z_bulingom_u_shkolah_pidsumki_jeksperta_/ [russ.]

Plutitska K.  Ways of understanding bullying as a form of school violence. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Jurisprudence series. 2017. № 2. T. 2. Pp. 78–80.[ukr.]

Andreenkova V., Melnichuk V., Kalashnik O. Countering bullying in an educational institution: a systematic approach. Methodical manual. Kyiv: LLC “Agency Ukraine”, 2019. 132 p.[ukr.]

Kapustyanskaya O. Bullying in adolescence. URL: https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/62538/[ukr.]

Ivaniy O.  Social and criminal characteristics of bullying. Sciantific Bulletin of Kherson State University. Legal Sciences series. 2018. Issue 3. T. 2. Pp. 107–110.

 Randall  P. Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims. Florence, KY, USA: Brunner-Routledge, 2001. URL: http:/site.ebrary.com/lib/bckharkiv/Doc?id=10053591. [engl.]

 Korol A. Reasons and consequences of bullying. Restorative justice in Ukraine. 2009. № 1–2. Pp. 184–193.[ukr.]

 Derkach L., Gorach L. The problem of bullying and shyness in the modern Ukrainian educational space: cross-cultural aspect. International Scientific Bulletin. T. 2 (18). Uzhrorod, 2018. Pp. 48–59.[ukr.]

 Paduchak O. Bullying – stop! Analysis of the first year of the implementation of the Law on Combating Bullying. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/buling--stop-analiz-pershogo-roku-realizaciyi-zakonu-shchodo-protidiyi-bulingu.html[ukr.]

 Features of criminal liability of minors, release from it and use of coercive measures of an educational nature: teaching method / For  the head, ed, O. Kolba. Lutsk, 2006. 147 p.[ukr.]

Lushpay L.  Bullying as a socio-pedagogical problem and ways to solve it (by reference to secondary schools in Great Britain experience). Kyiv, 2010. Pp. 126–131.[ukr.]

 Information resource “Chilhood without violence”. The main thing in the law on combating bullying in schools. URL: https://rescentre.org.ua/zakonodavstvo-ta-pravovi-pytannia/holovne-v-zakoni-pro-protydiiu-bulinhu-v-shkolakh [ukr.]

 What is bullying and how to deal with it. URL: https://officiel-online.com/lifestyle-2/style-life/bulling/ [ukr.]

 Zhebrova A.  Bullying as a basis for torture among minors. URL: http://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/Жеброва-Анастасія-Олександрівна.pdf[ukr.]

 Barlit O., Barlit A. Socio-pedagogical and psychological problem of bullying in the educational environment. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2012/24/14.pdf [ukr.]